Alapítvány törlési kérelem (PK-102T kitöltési útmutató)

Feltöltve: 2021.11.19.
Utoljára módosítva: 2022.01.25.
Mintát készítette: dr. Gaál Nóra

Alapítvány jogutód nélküli megszűnését eredményező ok megállapítására irányuló eljárás

Az alapítvány jogutód nélküli megszűnését eredményező ok megállapítására irányuló nem peres eljárás lefolytatása iránti kérelem az alábbi okokból terjeszthető elő a bíróságon (PTK 3:48. § (1) a)-b) és 3:403. §(1) a)-c) :
a) az alapítványt határozott időre alapították és a meghatározott időtartam eltelt 
b) az alapítvány megszűnése meghatározott feltétel bekövetkezéséhez kötött és e feltétel bekövetkezett 
c) az alapítvány célját megvalósította, és az alapító új célt nem határozott meg 
d) az alapítvány céljának megvalósítása lehetetlenné vált, és a cél módosítására vagy más alapítvánnyal való egyesülésre nincs mód,
e) az alapítvány három éven át a célja megvalósítása érdekében nem folytatott tevékenységet.

A kérelmet az alapítványt nyilvántartó törvényszéken kell előterjeszteni. Az alapító(k), vagy a kuratórium terjesztheti elő.
„Szervezet jogutód nélküli megszűnését eredményező ok megállapítására irányuló kérelem” ÁNYK űrlapon kell benyújtani. Kérelem letölthető: https://birosag.hu/nyomtatvanyok/megszunessel-vegelszamolassal-torlessel-kapcsolatos-kerelmek/szervezet-jogutod

A kérelemhez csatolandó:
- A kérelemhez a szervezet jogutód nélküli megszűnését eredményező ok iránti kérelmet alátámasztó okiratokat, nyilatkozatokat kell csatolni. 
- Ha a kérelmező képviselő útján jár el, csatolni kell a teljes bizonyító erejű magánokirati formába foglalt meghatalmazást.
Amennyiben a bíróság a kérelemnek helyt ad és megállapítja az alapítvány megszűnését, kényszer-végelszámolásnak van helye. Ennek során a bíróság elrendeli a kényszer-végelszámolást és kijelöli a végelszámolót. 
A bíróság végelszámolónak elsősorban a civil szervezet bejegyzett vezető tisztségviselőjét jelöli ki. 
Ha a bejegyzett vezető tisztségviselő nem jelölhető ki vagy kijelölésének mellőzését alapos okkal kéri, a bíróság a felszámolói névjegyzékből jelöl ki végelszámolót. 
A kényszer-végelszámolás befejezését követően a végelszámoló kérheti a szervezet nyilvántartásból való törlését.

Nyilvántartásból való törlésre irányuló eljárás

Az alapítvány törlése iránti kérelmet, ha az alapítvány jogutódlással (egyesülés, szétválás) szűnt meg alapítvány alapítója terjesztheti elő a bíróságon.
Amennyiben az alapítvány jogutód nélkül szűnt meg és kényszer-végelszámolás lefolytatására került sor a kérelmező a végelszámoló lehet.
„Alapítvány nyilvántartásból való törlése iránti kérelem” 
letölthető  
 

A kérelemhez csatolandó:
- az alapítvány nyilvántartásból való törlésének törvényi feltételei bekövetkeztét igazoló okiratokat, nyilatkozatokat; 

Amennyiben kényszer végelszámolási eljárás volt az alábbi okiratokat is csatolni kell:

- A végelszámoló által a végelszámolás befejezésekor elkészített és - a civil szervezetnél működő felügyelőbizottság vagy más ellenőrzésre feljogosított szerv, illetve könyvvizsgáló jelentésével együtt – a kuratórium által jóváhagyott: adóbevallásokat, a végelszámolás utolsó üzleti évéről készült számviteli törvény szerinti beszámolókat, a vagyonfelosztási javaslatot, amelyben a végelszámoló díjának mértékére is indítványt tett, a végelszámolási időszak esetleges gazdasági eseményeinek bemutatásáról szóló összefoglaló értékelést (zárójelentést), a civil szervezet vagyoni részesedésével működő jogalanyok sorsára vonatkozó javaslat során meghozott döntést.
- A kuratóriumi jegyzőkönyvet a jelenléti ívvel együtt. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a végelszámoló díjárra, költségeire, köztük az iratanyag őrzésének és a civil szervezet megszűnésével kapcsolatban felmerülő egyéb költségeknek a viselésére, illetve a felosztott vagyon kiadásának időpontjára vonatkozó határozatot is.
- A civil szervezet iratanyagának elhelyezéséről, őrzéséről szóló nyilatkozatot.
- A végelszámoló nyilatkozatát a biztosítottak jogviszonyára vonatkozó nyugdíj-biztosítási adatokról.

Kapcsolódó jogszabály

2013. évi V. törvény