Alapítvány nyilvántartásba vételi kérelem (PK-102 formanyomtatvány)

Feltöltve: 2021.11.19.
Utoljára módosítva: 2022.01.25.
Mintát készítette: dr. Gaál Nóra

Alapítvány nyilvántartásba vételi és változásbejegyzési eljárása

A civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról   szóló 2011. évi CLXXXI. törvény szabályozza az alapítványok nyilvántartásba vételi és változás bejegyzési eljárását.
Az alapítványt székhelye – a központi ügyintézés helye - szerinti illetékes törvényszék (megyei szint) veszi nyilvántartásba. A nyilvántartásba vételi eljárás nemperes eljárás. 
„Alapítvány nyilvántartásba vétele iránti kérelem” formanyomtatványt (PK-102) ÁNYK űrlapon kell benyújtani egy példányban papír alapon vagy – elektronikus útra kötelezett kérelmező esetében – elektronikus úton az Ügyfélkapun keresztül a bíróságra. Nyomtatvány letölthető a https://birosag.hu/nyomtatvanyok/nyilvantartasba-vetel-iranti-kerelem/alapitvany-nyilvantartasba-vetele-iranti-kerelem oldalról.
A kérelem űrlapját a kitöltési útmutató segítségével értelemszerűen ki kell tölteni. Érdemes az ÁNYK rendszerben kitölteni a nyomtatványt - akkor is, ha a szervezet nem elektronikus eljárás keretében jár el - mert nyomtatvány kitöltő program segíti munkánkat, így biztos, hogy hibátlanul kitöltött kérelmet tud a kérelmező szervezet benyújtani. 
Az eljárás „egyablakos”, a kérelemben adószámot és statisztikai számot is lehet igényelni.

 

Az alapítvány nyilvántartásba vételi kérelméhez csatolni kell:
- a szervezet létesítő okiratát,
- a székhelyhasználat jogcímét igazoló okirat másolatát,
- névhasználathoz hozzájáruló nyilatkozatot (ha szervezet neve más szervezet vagy természetes személy nevét tartalmazza, jogosult nyilatkozata; ha a szervezet neve a történelem kiemelkedő személyiségének nevét tartalmazza, a Magyar Tudományos Akadémia engedélye; 
- ha a kérelmező a szervezet magyar nyelvű elnevezésének megfelelő idegen nyelvű elnevezését is kéri nyilvántartásba venni, a magyar nyelvű elnevezés hiteles fordítása szükséges;
- képviselet esetén meghatalmazás;
- az alapítvány kuratóriuma tagjainak a tagság elfogadására és a jogszabályban meghatározott követelményekre vonatkozó, az összeférhetetlenségre is kiterjedő nyilatkozatát,
- az igazolást az alapítvány céljára rendelt vagyon rendelkezésre bocsátásáról       
(pénzbeli vagyonrendelés esetén a pénzforgalmi szolgáltató igazolását a fizetési vagy pénzforgalmi számlán elhelyezett összegről, az ügyvéd vagy a bíróság igazolását az ügyvédi vagy bírósági letétről vagy a közjegyző igazolását az alapítvány céljára rendelt vagyon bizalmi őrzésbe adásáról, egyéb vagyonrendelés esetén az alapítói nyilatkozatot. Az igazolásból ki kell tűnnie, annak, hogy az alapító a fizetési vagy pénzforgalmi számlán elhelyezett, a letétbe helyezett, illetve a bizalmi őrzésbe adott összeg felett a nyilvántartásba vételi eljárás befejezéséig nem rendelkezhet, s hogy azt az alapítvány nyilvántartásba vétele esetén az alapítványnak kell átadni.
- felügyelő szerv esetén a felügyelő szerv tagjainak a tagság elfogadására és a jogszabályban meghatározott követelményekre vonatkozó nyilatkozatát és
- az alapítói jogok gyakorlására kijelölt személynek a kijelölés elfogadására vonatkozó nyilatkozatát.
- Az elsőfokú eljárási illeték összege 10.500 Forint, melyet átutalással a nyilvántartást vezető törvényszék számlájára kell megfizetni.
- Külön törvényben/jogszabályban meghatározott iratok.
Az iratokat egy példányban kell benyújtani teljes bizonyító erejű magánokirati formában. Ez azt jelenti, hogy a kérelmen és az egyes okiratokon az aláírások valódiságát két tanú aláírásával (a tanúk lakcímének feltüntetése mellett) vagy ügyvédi ellenjegyzéssel kell igazolni!
A kérelmet az alapító nyújthatja be.

Az egyszerűsített nyilvántartásba vételi eljárás

Lehetőség van mintaokirat alapján készíteni a létesítő okiratot a civil szervezetek bírósági eljárásokban alkalmazandó űrlapjairól szóló 11/2012. (II. 29.) KIM r. 41. mellékletében található mintaokirat szerint. A Pk-102 Alapítvány nyilvántartásba vételi kérelem nyomtatványon található a mintaokirat, jelölése: AAO.
Az esetben a nyilvántartásba vételi kérelemhez csatolt nyomtatványon ezt a körülményt fel kell tüntetni.
Kérelemhez kizárólag a jogszabályban meghatározott mintaokirat szerinti mellékleteket lehet csatolni.
Ha a mintaokirat kiegészítésére vagy bármely rendelkezésének elhagyására kerül sor - ideértve azt az esetet is, ha elhagyásra kerül a mintaokirat jellegre történő utalás - a bíróság a kérelmet érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.
A nyilvántartásba vételi kérelem elbírálásáról a bíróság a kérelem érkezését követő tizenöt napon belül határoz. 

Elektronikus eljárás

Alapítvány nyilvántartásba vételi eljárása megindításakor a kérelmező választhat, hogy papír alapon vagy az OBH-n (Országos Bírósági Hivatal) keresztül, ügyfélkapun nyújtja be a kérelmet.
Kötelező az elektronikus eljárás a közalapítvány nyilvántartásba vételi eljárásakor és ha kérelmező jogi képviselővel jár el vagy egyszerűsített nyilvántartásba vételi eljárás lefolytatását kéri.

Elektronikus eljárás esetén a kérelmező, képviselő feladata az Űrlap (PK-102) kitöltése és a kérelem mellékletét képező okiratok elektronikus okirati formába történő átalakítása és a kérelmező köteles gondoskodni a papír alapú okiratok őrzéséről.
Az elektronikus eljárást indító kérelmező köteles a papír alapú okiratot a bíróság felhívására bemutatni az elektronikus okirattal való egyezőség megállapítása érdekében, ha e tekintetben a bíróságnak alapos kétsége merül fel. 
Az okirat akkor tekintendő elektronikus okirati formába átalakítottnak, ha az okirat elektronikus másolatának képe megegyezik a papír alapú okiratéval. (PDF- JPG formában kell beszkennelni.)

Az elektronikus útra nem kötelezett kérelmező beadványát választása szerint elektronikus úton is benyújthatja, ebben az esetben az eljárás folyamán - az eljárás jogerős befejezéséig - a bírósággal a kapcsolatot elektronikus úton kell tartania.
Ha az elektronikus útra nem kötelezett kérelmező eljárására az elektronikus utat választotta, utóbb, a beadvány papír alapú benyújtásával egyidejűleg kérheti a bíróságtól a papír alapú eljárásra való áttérés engedélyezését. A kérelmezőnek a kérelemben valószínűsítenie kell, hogy körülményeiben olyan változás következett be, amely miatt az elektronikus úton történő eljárás a továbbiakban számára aránytalan megterhelést jelentene. A papír alapú eljárásra való áttérés engedélyezése esetén erről külön végzést hozni nem kell, az áttérés iránti kérelem elutasításáról a bíróság végzéssel határoz, a végzés ellen fellebbezésnek nincs helye.

Kapcsolódó jogszabály

2013. évi V. törvény