A világjárvány hatása a logisztikára - interjú

Unger Zsolt Dátum Legutoljára frissítve: 2020.05.22

Olvasási idő:


Ez a tartalom 1428 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

A világjárvány logisztikai üzletágra gyakorolt negatív hatásait aligha lehet túlbecsülni. Ezt az ágazatot különösen érzékenyen érinti a járvány, főként az áruszállítást, illetve a személyszállítást, de a raktározási ágazatra is hatással lesz. Doór Zoltánt, a Magyar Logisztikai Egyesület elnökét kérdeztük az oktatás, illetve a rendezvények, konferenciák online térbe költöztetésének eredményeiről és hatásairól.

 

A hazai logisztikát is rendkívül érzékenyen érinti a járvány, főként az áru- és személyszállítást. Az áruszállítás szempontjából idehaza jelentős a kisebb fuvarozó vállalatok száma, amelyek a szigorú korlátozások miatt, illetve esetlegesen az útvonalaik megszűnésével hosszabb és lassabb áruszállításra számíthatnak, amit nem biztos, hogy hosszabb távon i tudnak gazdálkodni. 
További gondokat okozhat, hogy a sofőrök nem vállalják a jelentősen fertőzött országokba a fuvarokat, és bár jelenleg az áruszállítás kisebb-nagyobb csúszásokkal biztosított, a helyzet folyamatosan változik. Az ágazat szempontjából fontos, hogy mennyire kell elhúzódó járványra, illetve az azt követő gazdasági lassulásra, visszaesésre készülni, mivel a logisztika jelentősen konjunktúraérzékeny.
Probléma, hogy a hazai feldolgozóipari vállalatok többnyire pusztán egy-két hónapra elegendő raktárkészlettel rendelkeznek, így az áruforgalmat befolyásoló körülmények további romlása esetén egyre gyakoribbá válhat, hogy a készlethiány miatt nem tudnak teljes kapacitással termelni. Jelenleg is számos vállalat küszködik az akadozó alapanyag-ellátottság miatt.
A személyszállítás esetében mindenképpen visszaesés jelentkezik, a nemzetközi vasúti járatokat leállították, illetve az otthoni munkavégzésből, valamint a távoktatásból kifolyólag a közösségi járművek kihasználtsága is csökken (Budapesten 10 százalék alá csökkent a közösségi közlekedési eszközök kihasználtsága). A légi személyszállításról nem is beszélve, ahol a legfrissebb statisztikák szerint globálisan a repülőgépek harmada már földre kényszerült; Európában pedig a fapadosok is jelentős, akár 80-90 százalékos kapacitáscsökkentést hajtottak végre a járvány miatt. 

Mik a fő gondok és mik lehetnek az első lépések a válság kezelésére?

A Magyar Logisztikai Egyesület Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzést indított a jelen helyzetre reagálva online változatban. Hogyan oldják meg ezt a kihívást?
Az MLE-ben is alkalmazkodtunk a kialakult helyzethez, s az volt a törekvésünk, hogy a megszokott szakmai hír- és információmennyiség, kiegészítve a járvánnyal kapcsolatos hazai és külföldi közegészségügyi és gazdasági szabályozással, eljusson az egyesület tagjaihoz és együttműködő partnereihez. Az első lépés az volt, hogy a munkatársakat kellett felkészíteni az új helyzetben történő munkavégzésre úgy, hogy a pandémiás szabályok, az egyéni pszichés érzékenység és biztonságérzet lehetőleg egyensúlyban legyen. Ezért mi is alkalmaztuk a home office-t, a csökkentett munkaidőt és az irodai munkavégzés egyénekre szabott keverékét, azért, hogy a munkánk színvonala ne sérüljön.
Ezt követte a technikai felkészülés, szerencsére az eszközök rendelkezésünkre álltak, mert az informatikai fejlesztéseket korábban elvégeztük. Így került sor először a Felsőfokú Logisztikai Menedzser  tanfolyam online oktatás megkezdésére, majd az online rendezvények megtartására.

Technikailag és emberileg is kielégítő az oktatás színvonala így is?
A tudás átadása online módon szokatlan volt a hallgatók és az előadók számára egyaránt, azonban a tananyag,  a tudás átadása nem sérült. Ami előny, hogy az online oktatást teljes terjedelmében rögzítettük, és visszanézhető. Hátrányának talán azt tartom, hogy az emóció, a szakma szeretetnének érzése nem biztos, hogy ebben a formában átadható teljes mértékben. Hiányzik még a céglátogatás és a kifejezetten a hallgatók számára szervezett nyílt oktatási nap, ahol a legjobb szakértők, vezetők esettanulmányokat mutatnak a hallgatóknak. Ezeket a kontaktrendezvényeket tudjuk pótolni szeptembertől, mert a tanfolyam tíz hónapos.

Csökkent-e a jelentkezők száma?  
Az érdeklődés és a jelentkezők száma nem csökkent, a harmadik online FLM tanfolyamot indítjuk a közeljövőben. Pozitívum, hogy az ország olyan szegleteiből is jelentkeztek, amelyek a standard öt helyszínünktől (Budapest, Székesfehérvár, Kecskemét, Debrecen, Szeged, Nagyvárad) is jelentős távolságra vannak, s nem valószínű, hogy az itteni hallgatók el tudtak volna jönni bármelyik kontakt-oktatási helyszínünkre. 

A rendezvények online közvetítése miként vált be?
A rendezvények szakmai színvonala nem szenvedett csorbát. Az előadók is szívesen jöttek online, ki otthonról, ki a munkahelyéről vagy egyéb helyszínről. Az tipikussá vált, hogy a konferenciák időtartama rövidebb lett, ebből következik, hogy hetente lehet online konferenciákat tartani, mert kevésbé terheli a hallgatóságot, hiszen például nem kell utazni.

A valós konferenciákat pótolni tudják a videókonferenciák?
A tudás átadását nem csorbítja az online megoldás. Azonban a konferenciák másik funkciója a kapcsolatépítés, a kollégális társalgás. Ezt nem tudja biztosítani az online lehetőség, bár kisérleteket látunk rá. Bízom abban, hogy mielőbb lehetőség lesz a hagyományos konferenciák tartására, ahol nagyon távoli előadókat online lehet bekapcsolni a rendezvénybe, s ezt a jó dolgot megtartjuk a rossz időkből.

Az enyhítések után visszaáll minden a rendes kerékvágásba?
A pandémiás időszak végét még nem látjuk. A szabályok jelenlegi enyhítése ad átmeneti mozgásteret. Mindenesetre arra készülünk, hogy a pandémia miatt bevezetett jó megoldásokat alkalmazzuk a vírusveszély utáni időszakban is.

Mik a terveik őszre?
Felülvizsgáljuk, milyen rendezvényeket, programokat, találkozókat halasztottunk el, s melyeket tudjuk pótolni a második félévben. Ebben az MLE Elnöksége fog dönteni. Figyelemmel kell lennünk arra, hogy várhatóan rendezvény dömping lesz, mindenki igyekszik pótolni az elmaradt programokat.

Az egyesület miképpen funkcionál a pandémia alatt?
Az egyesület irodája a korábbi nyitvatartás szerint üzemel, mindig van valaki az irodában, ezt azonban úgy szabályozzuk, hogy helyiségenként egy dolgozó legyen bent, és természetesen rendelkezünk minden előírt, illetve szokásos védőeszközzel a dolgozók és a vendégek egészségének megóvása érdekében. A munka pedig a bevezetőben említett módon zavartalanul folyik.